Praktyka Wewnętrznej Ciszy /Czytelnia Kundalini/


Kiedy umysł jest cichy i spokojny wtedy ma potężną siłę. To mogłoby być receptą na szczęście i mądrość oraz na to, aby życie upływało w stanie spontanicznej radości i harmonii. Jednak … ta wewnętrzna cisza nie może powstać, kiedy w umyśle kłębi się ciągły strumień niespokojnych myśli i emocji. Cały ten wewnętrzny hałas myśli i emocji musi zostać usunięty, żeby można było prawdziwie doświadczyć bezgłośnego dźwięku wewnętrznej ciszy. (Swami Satyananda Saraswati)

Pratyahara jest świadomym, introwertycznym, wycofaniem umysłu i zmysłów. Patańdżali, twórca jogicznej filozofii, nazywa pratyaharę wycofaniem lub powrotem. Ta ważna część życia człowieka powinna być rozumiana przez wszystkich. W nocy podczas snu świadomość jest wycofana, odłączona od zewnętrznych obiektów i nie jesteśmy świadomi naszych rodziców, przyjaciół, środowiska, bólu i przyjemności, zysków i strat, nawet samych siebie. Wycofanie świadomości, które to natura tak życzliwie nam daruje, ratuje nas z psychicznego kryzysu. Jest to największy dar natury dla ludzkości; bez niej rasa ludzka by oszalała.

Swami SatyanandaSen nie jest stanem fizjologicznym, jest to stan umysłu. Według Jogasutr Patańdżalego sen jest jednym z chitta vritti, pięciu stanów umysłu. W pratyaharze, jak we śnie, obiektywna świadomość jest wycofana, ale nadal pozostajemy świadomi. Pratyahara jest jogicznym stanem świadomości, zaś sen jest stanem bez świadomości.

Pratyahara byłaby najprostszym ze wszystkich ludzkich działań i aktywności, gdyby nie trudność utrzymywania świadomości. Wycofanie umysłu z doświadczeń zewnętrznych i postrzegania zewnętrznego nie jest trudnym zadaniem, ale jak pozostać świadomym kiedy już je wycofamy? To właśnie tutaj stosujemy praktykę jogi. Stanowi ona punkt wyjścia dla umysłu, który utrzymuje nas w stanie przebudzenia. Dlatego jest ona tak potrzebna.

Antar Mouna jest to ważna technika dla osób z zaburzeniami umysłu, niezrównoważonymi emocjonalnie i osób z pomieszanymi samskarami (wrażeniami mentalnymi). Dla tych wszystkich, którzy nie są w stanie skoncentrować uwagi na jednym punkcie, praktyka Antar Mouny zapewni pole, podstawę dla procesu samooczyszczania. Kiedy umysł jest oczyszczony, koncentracja powstaje spontanicznie.

Praktyka Antar Mouny może być wykonywana w dowolnej pozycji jogi jak Padmasana, Siddhasana, Vajrasana, Sukhasana lub, jeżeli nie są one możliwe, w Shavasanie – pozycji trupa. Może być również praktykowana podczas odpoczynku w fotelu. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, aby nie walczyć z samym sobą. Antar Mouna jest doskonałym lekarstwem na schizofrenię. Większość z nas jest schizofrenikami do pewnego stopnia, bo gdy mamy niepożądane myśli, wtedy walczymy z nimi, a to tworzy konflikt. Gdy myślimy o czymś nieprzyjemnym lub o czymś, o czym nie chcemy myśleć, jedna część umysłu jest w totalnym konflikcie z inną. Kiedy ten konflikt staje się intensywny, wtedy to się nazywa schizofrenia, a kiedy nie jesteś w stanie go zaakceptować lub poradzić sobie z nim trafiasz do szpitala psychiatrycznego.

Podczas praktyki Antar Mouny należy być bardzo ostrożnym, aby nie koncentrować umysłu. Jest to praktyka obserwacji umysłu, percepcji i akceptacji doświadczeń. Nawet jeśli ktoś przechodzi obok lub samolot przelatuje nad głową rozpraszając cię, obserwujesz to i akceptujesz. Bądź w ciszy, bądź bezstronnym świadkiem wszystkich funkcji umysłu. Obserwuj część umysłu, która myśli, a także część umysłu, która odrzuca tą myśl.

Aby zachować zdrową osobowość musimy szanować nasz umysł, niezależnie od tego, czy nasze myśli są święte czy są złe, musimy je zaakceptować. W praktyce Antar Mouny jesteśmy świadomi naszych myśli i wizji, dźwięków rozlegających się wokół nas, odczuć, dotyku na naszym ciele, szoku, którego doświadczamy, krzesła, na którym siadamy, ludzi wokół nas, przejeżdżającego pociągu lub samochodu. Jesteśmy świadomi, nie staramy się uciekać od faktu, że jesteśmy świadomi. Jest to pierwszy krok w praktyce pratyahary dla osoby, która chce rozwijać się pomyślnie bez żadnych "wypadków duchowych".

Miliony samskar, ukrytych wrażeń jest pogrzebanych w głębinach umysłu. One zawsze wychodzą na powierzchnię i wpływają na nasze zachowanie, osobowość i przeznaczenie. Praktyka pranajamy przed praktyką Antar Mouny wyrzuca te samskary z dna umysłu na powierzchnię, i czyni nas wystarczająco wrażliwymi, aby dokładnie je zobaczyć. Zazwyczaj wtedy, gdy myśl przychodzi, gdy staramy się skoncentrować, mówimy "nie" i natychmiast odkładamy ją na bok. Ale to nie jest dobre dla naszej osobowości lub ewolucji duchowej. To jest tak jakbyś miał biegunkę lub chory żołądek i starał się to kontrolować. Możemy zażyć jakiś silny lek, który powoduje usunięcie mdłości, ale potem to może z powrotem wybuchnąć albo jakieś narządy zostaną naruszone. Podobnie jak chory żołądek zatruwa ciało, tak też chory umysł i złe myśli (które każdy ma) zatruwają psychikę. Takie psychiczne toksyny mogą doprowadzić nas do popełnienia samobójstwa lub stania się przestępcą, może to sprawić, że będziemy martwić się dzień i noc lub przynieść nam wiele chorób, fizjologicznych jak i psychicznych. Dlatego każda myśl, która przychodzi do głowy powinna być zaakceptowana.

Zamknij oczy i bądź świadomy tego, co myślisz. Przeszłości, osób i twarzy znajomych, ludzi, których nienawidzisz i których kochasz, niech przychodzą. Ale pamiętaj - nie należysz do nich, ani oni do ciebie. Jesteś świadkiem, a oni są przesuwającymi się obiektami. Kiedy ktoś, kogo kochasz nagle staje przed swoim umysłem i dajesz się ponieść fantazji, oznacza to, że jesteś przywiązany do tej myśli. Przywiązanie do myśli tworzy więcej myśli i tworzy kolejne wrażenia, które twoja świadomość nagrywa do wewnątrz. Te wrażenia nie umierają, wyłaniają się ponownie. Antar Mouna, ta bezstronna obserwacja naszych myślowych wzorców, zapewnia możliwość ich wyeliminowania.

Jeśli podczas praktyki umysł staje się pusty i żadne myśli, ani wizje nie przychodzą, wtedy po prostu zrób więcej pranajamy i ponownie nastąpią nowe eksplozje myśli. Podczas Antar Mouny dobrze jest mieć wiele myśli i problemów, zwłaszcza tych złych, przechodzących przez umysł. Poprzez ich obserwację i akceptację, stają się one słabe i wtedy można wprowadzić je na zewnątrz. Ten proces oczyszczania pomoże Ci modlić się, śpiewać, kontemplować Boga lub medytować bardziej efektywnie. Antar Mouna może zabrać cię bezpiecznie wszędzie tam, gdzie prowadzą inne praktyki.

Pomimo wszystkich naszych wysiłków dla postępu na ścieżce duchowej, nie jesteśmy w stanie osiągnąć wyższych stanów świadomości ze względu na straszne twarze, przerażające symbole i ciemne zakamarki wewnątrz nas. Chory na nowotwór nie odzyska zdrowia po prostu jedząc owoce i inne pokarmy bogate w witaminy. Podobnie, nie ważne jak bardzo się modlimy i kontemplujemy, nie ważne jak entuzjastyczni jesteśmy, oświecenie nigdy nie stanie się naszym udziałem, tak długo jak te brzydkie twarze są wewnątrz nas. Nasza przeciążona świadomość musi być oczyszczona w pierwszej kolejności, i jest to bardzo trudne zadanie. Może potrwać wiele miesięcy lub nawet lat.

Jesteśmy nauczeni nie myśleć niektórych myśli przez naszych rodziców, społeczeństwo itd. Stopniowo wszystkie te "zakazane" myśli są zakopywane tak głęboko, że nasz umysł nie może wydobyć ich na powierzchnię. Ale czasami, może z powodu śmierci bliskiego krewnego lub przyjaciela, utratę dobrze prosperującej firmy, zdrady itp. ma miejsce eksplozja i te brzydkie twarze wychodzą na powierzchnię. Po dekadach represji, które uczyniły je bardzo silnymi, nie jesteśmy w stanie im się przeciwstawić. Te stare wrażenia wybuchają jak bomba i często wysyłają ludzi do szpitala psychiatrycznego.

Aby tego uniknąć, musimy śmiało rozpocząć wyprowadzanie tych brudnych twarzy na powierzchnię i potem poza naszą świadomość. Możemy być świadkami tych potężnych form myślowych bez strachu, pamiętając, aby obserwować bez utożsamiania się z nimi. Znam uczniów, którzy wyobrażali sobie siebie zabijających tysiące ludzi podczas praktyki Antar Mouny, a dziś są wspaniałymi duszami.

Samskary ukryte wewnątrz nas działają jak silne bariery oddzielające nas od duchowego oświecenia, jak i od stanu codziennej radości. Jeśli znasz sposób jak je ominąć, to to zrób. Ale ja nie znam innej drogi jak tylko wyprowadzić je z głębi umysłu i potem je wyeliminować. One mają brzydki zapach i są złe, wiem. Są to nieprzyjemne myśli o przestępstwach, przemocy, potężnych namiętnościach, strasznych depresjach, okropnych lękach. Kiedy przez przypadek wychodzą w nieoczekiwanym wybuchu, mogą zdestabilizować umysł. Dlatego trzeba zacząć wydobywać je po trochu, pozycja po pozycji, tak aby w miarę upływu czasu stać się oczyszczonym. W jodze ten etap nazywa się atma shuddhi (samooczyszczanie) lub chitta shuddhi (oczyszczanie umysłu). Wszyscy duchowo nastawieni ludzie muszą zrozumieć, że dopóki ten etap nie zostanie osiągnięty, dopóty super świadomość, Bóg, czy jakkolwiek chcesz to nazywać, nie będzie dla Ciebie jasne. Możesz recytować swoje modlitwy przez półtora tysiąca lat, możesz przebierać swoimi koralikami, nie chcę cię zniechęcić – rób to dalej. Ale kłopotliwe samskary, największa bariera pomiędzy "ja" i "tym", nadal tam będą. Antar Mouna jest jedynym sposobem na to.

XX wiek to czas zakazów. Człowiek nie jest wolny. On kopie dla siebie dziury i kręci się wokół nich, nieświadomy niczego poza nimi. On stworzył niektóre definicje, przekonania i etykiety, które go wiążą i powodują jego cierpienie. Joga może pokazać ludziom drogę do samooczyszczenia. Dla wszystkich tych, którzy pragną poświęcić swoje życie Bogu, osiągnąć samadhi poprzez jogę i medytację, rozwijać swoją świadomość, mam tylko jedną wiadomość: najpierw usuńcie głazy z drogi, a dopiero potem możecie po niej bezpiecznie przejść. Jak niewydolny, skończony umysł, zakuty w kajdany, może mieć doświadczenie super świadomości? Tak jak brudne lustro nie może odbić naszego obrazu, tak brudny umysł nie może odzwierciedlać czystej świadomości, bez względu na to, jak długo śpiewasz mantry lub medytujesz. Dlatego, duchowo myślący ludzie, a także ci, którzy są chorzy muszą pracować nad samooczyszczaniem, używając Antar Mouny, jako środka do pratyahary. Po osiągnięciu tego celu, drzwi do medytacji i świadomości duchowej, jak również do zdrowia i szczęścia otworzą się samoczynnie.*

*) Jest to pełen tekst wykładu, wygłoszonego przez Swami Satyanandę na Światowej Konwencji Jogi w Bogocie, w 1977 roku.
Na Praktykę Wewnętrznej Ciszy - Antar Mouny zapraszam do Beskidu Żywieckiego w dniach 9-13 listopada 2011.
Informacje na stronie: Przywitaj Erę Wodnika w Ciszy